Vadim Všetula Litvínov 17.4.2021 1/2021

Zdravím organizátory,

Tak jsem vás vyslyšel a snad budu první :-)

děkuji moc za organizaci a zasílám můj trochu delší report.

Zdravím všechny milovníky drsného Krušnohoří.

Pro letošek jsem si zvolil za cíl udělat celou Korunu v zimě, bohužel COVID mi rázně překazil plány. A když do toho započítám narození mého syna, tak splnění bylo prakticky nereálné. Jenže ona matka příroda si s námi tak krásně zahrává, že i v dubnu tu máme sibiřské počasí. Takže cíl se nakonec podařil. Ale popořádku.

Hned v 2. ledna jsem si udělal krásný okruh kolem Pramenáče a odlovil tu několik kopců do Horobraní včetně pro mě neznámé vyhlídky Knuffelberg – a to jsem si myslel, že už to tam znám dokonale. Od nádraží v Mikulově to bylo slušně výživné.

Už druhým rokem o jarní prázdniny vyrážíme s kamarádem Járou Neradem za Korunou na takový malý vandr. Letos, ale pro okres Most připadly na začátek února, kdy uhodily naprosto arktické podmínky. Ještě před samotným vandrem jsem udělal Medvědí skálu a Rudný vrch. Tady jsem to nejdřív vzal sjezdovkou. Nerozum. Pěšky se tedy šlo po zasněžené silnici od Telnice na Adolfov. Původně jsem chtěl dát ještě Mohelnické balvany, ale i když jsem měl sněžnice, utopil jsem se v propadajícím sněhu na Černé louce. Nakonec stačil jen Rudný vrch.

No a pak se jelo už na vandr. První den byl v plánu okruh kolem Vysokého kamene včetně vrchařského Juliussteinu. Přímo u Vysokého kamene jsme zapadli s autem do potoka tekoucího skrz obec Kámen a to takovým způsobem, že jsme auto museli vysekávat z ledu sekerou. Okruh byl zajímavý, jelikož na sněhu byl písek ze Sahary, takže sníh byl pěkně nažloutlý. Na okruhu byly potřeba sněžnice, jinak by člověk asi zapadl v závějích. K večeru jsme dorazili opět k Vysokému kamení a přenocovali tu. V noci kolem – 10 °C, což nebylo příjemné, ale šlo to. Ráno byl stan ale totálně zapadán sněhem. Další den byl v plánu Komáří vrch a Rotavské varhany. Z Kraslic na vrch štípavě havěti to bylo velmi náročné převýšení. Čtvrtý den v horách a mrazivá noc mě tak odrovnali, že jsem musel skončit v půlce vrchu. Jára to ale dal. Přece jen šel teprve druhý den. Jelikož mělo být v noci – 20°C, tak jsem zkusil kamaráda v Perninku. A ejhle, chatičku nám půjčil. Záchrana.

Díky kvalitnímu spánku jsme si další den opravdu užili. Ač byla pěkná kosa, tak výstup na Zaječí vrch byl zážitkem. Nejlepší bylo hledat ten symbolický kámen. Hůlkou jak při záchraně zapadlých lavinou jsme píchali na vršek, co se zdál dle fot, že je ten pravý. Byl...najednou hůlka cink a pak už kámen vyhrabat a vyfotit se. Další krásná trasa byla na Popovský kříž. Bývalý Popov s kaplí a těmi úžasnými stromy je nádherný i v zimě. I tak sem musím zajít když ty stromy se zazelenají.

Po poslední noci v chatičce nás čekal i poslední den vandru. Na Klínovci bylo -22 °C, šílený, ale potom ten zážitek jít přes zasněžené pláně na Königsmühle. Když pak dorazíte do té zateplené světničky, tak to je opravdu odměna. Z mlýna jsme se vraceli přes Hájský kopec, což díky větru a mrazu bylo jak jít někam na pól. Drsné, ale tím úžasné. Poslední cíl byla vápenka, která nikdy nezklame. Tady jsme museli ale jít už od přístřešku v Koutech, jelikož silnice dál byla neprůjezdná.

A pak přišel porod a lockdown. Snažil jsem se nařízení opravdu dodržovat. Jeřabina je přímo na hranici Litvínova, tak tu jsem udělal, když se mohlo jen po obci. Když se dovolilo v rámci okresu, tak jsem mohl na Luisenstein vyhlídku na Kamenném vrchu a Fláje. Jenže propustku jsem dostával jen, když bylo pěkně hnusně, či sněhavo. Krásné dny jsem věnoval tak logicky kočárku. Na Flájích jsem dokonce zažil i sněhovou bouřku s blesky. Neuvěřitelné.

No a pak se dovolilo zase všude. Nejprve Mnišská skála, která je opravdu nádherná. Potkal jsem tu i jednu slečnu, která také dělá Korunu. Že zdravím :-). Tady bylo konečně teplo, ale jelikož jsem šel i na Jelení horu, tak ten sníh stejně byl. Naopak Mohelnické balvany jsem si zas užil v pěkně mrazivém větru, kdy vločky tak silně šlehali do očí, že se skoro nedalo jít.

Konečná fáze nastala 17.4. Poslední 4 kusy koruny. Nejprve Komáří vrch podruhé, ač sníh, tak pohodovější. Jenže pak to byl masakr. Na silnicích sněhu jak v půlce ledna. Silnici u Chaloupek nakonec i policie uzavřela, jelikož tam zapadali auta. V silné vánici jsem dorazil do bývalých Chaloupek. Zážitek a to tu 15m od mé pozorovatelny byla i liška. Tak jsem ji pozdravil a mohl nazpět. Marast na silnicích trval i do Potůček, kde mi místní prodavačky popřáli šťastné a veselé Vánoce a to v půlce dubna. Kaple v Mílově je překrásná. Když utahán a prochlazen si můžete uvnitř sednout a rozjímat a trochu se u svíček ohřát.

Poslední vrchol byl Střední Špičák. Tento vrch je nádherný za lepší viditelnosti, ale já tu teď zažil mlhu, takže nic moc. Nevadí.

Celá Koruna byla letos hodně náročná, ale tím to bylo úžasné. Každý vrchol jsem navštívil v zimních podmínkách a vždy si přidal nějaký kopec do aplikace Horobraní.

Děkuji za organizaci a mé rodině za podporu. Tak snad příští rok....i když takto už asi ne.

Vadim Všetula

Sony DSC-TX10

Slevy 25 % platí na všechny dárky z fotek. Vytvořte si z vašich fotek snadno fotoknihu, plakát, fotky na zeď a další fotoprodukty. Sleva platí po zadání kódu: Vajicka